New York oppsummering

Tirsdag

Dagen startet gryttidlig med busstur fra Playa del Carmen til Cancun klokken 5 sammen med Inga,Elina og Trine. Deretter gikk ferden videre til JFK og New York. Etter å ha brukt endel tid på å studere airtrain-og subway rutene kom vi oss omsider opp av undergrunnen og til Rockefeller Center. Derifra gikk vi til hostellet vårt. Hadde absolutt ikke høye forventninger,så jeg ble positivt overrasket da jeg kom inn. Bortsett fra rommene våre. Du får hva du betaler for for å si det sånn. Etter å ha fått inn 2 store kofferter inn gikk det ikke ann å gå forbi hverandre en gang. Køyeseng som høres ut som den skulle knekke hver gang man satt seg i den, aircondition som "lekket" inn kulde hele tiden, skittent gulv og en radiator som ikke kunne bli slått av når den først var kommet på. Etter litt rominspeksjon gikk vi ut for å spise middag og for å utforske byen litt.

Rommet vårt på Vanderbilt Hostel

Onsdag

Jeg og Inga bestemte oss for å ta Subwayen helt ut til Queens for å shoppe på et kjøpesenter vi hadde sjekket ut på nettet. Butikkene jeg hadde bestemt meg for å dra innom på forhånd var Urban Outfitters, Victora Secret, forever 21 og Pacsun. Det ble brukt utrolig med penger for å si det sånn. Vi fant også de butikkene i NY-sentrum senere så da ble jeg enda blakkere en planlagt. Alt i alt var dette en veldig bra dag.

Torsdag

Da gikk vi hele gjengen for å se på Times Square. En helt fantastisk plass! Ble bare stående å se me rundt en god stund. Her fant vi mange nye butikker,og brukte da enda mere penger. Verdt det sier jeg bare. På kvelden dro vi på Broadway for å se "Phantom Of The Opera". Vi kjøpte orchestra plasser,men kunne gjerne ha vært litt lengre framme. Showet var veldig bra! Anbefales :-)

Eline,Trine og Inga

På Broadway

Fredag

Fredagen startet tidlig med en guidet tur rundt om i New York. Noen av stedene vi besøkte var Ground Zero,Chinatown og Empire State Building. Vi gikk også av bussen på flere steder for å gå litt for oss selv og se oss rundt. En annen grunn var at bussene var sinnsykt kalde! Det var bare tak over halve bussene og temperaturen i NY var skrekkelig lav. Alt for kaldt for min del.

Ground Zero

Chinatown

I Chinatown fikk vi den ekleste maten jeg har sett. Kyllingen hadde alle beina og det rant blod. Verste av alt var at vi måtte betale 15 % i tips for denne forferdelige maten her.

Fra Empire State Building

Lørdag

Dagen startet med den vanlige frokosten min i usa; pannekaker. Men uten all den ekle sirupen. Deretter ble vi gående rundt omkring for å se oss rundt. Planen var egentlig å ta en annen tour-buss som skulle ta oss opp til Uptown,men pga kulden fristet det rett og slett ikke. Eline og Trine skulle reise tilbake til Playa en dag før oss, så vi gikk tilbake til hostellet tidlig. Etter de hadde dratt gikk jeg og Inga på MOMA (Museum Of Modern Art). Der var det litt av hvert for å si det slik,men noe av det var interessant og spennende. Senere på kvelden var det tid for Earth Hour på Times Square,og vi trosset kulden for å få med oss det. Det var vel ikke verdt det akkurat. Det var ikke så mange av lysene som ble sløkt. Merket nesten ingen forskjell. Men det er jo kult å si man var der ved Earth Hour da ;-)

m&m's

Moma

Etter lysene ble slukket

Søndag

Det var tid for hjemreise , og jeg og Inga ruslet av gårde med koffertene våre til Subwayen. Vi kom oss omsider til JFK,men mange timer for tidlig.6 timer for å være eksakt. Det var så kaldt i New York og vi følte ikke for å gå rundt med koffertene i byen siden vi måtte sjekke ut uansett. Etter 4-5 tider var det endelig tid for boarding. Eller? "There's a problem with the engine. Therefor we must delay the flight with 30 minutes". De 30 minuttene ble tilsammen 3 timer. Flyet var i tillegg iskaldt da vi kom oss ombord. Ikke min beste flytur. Men synet av New York fra luften var helt fantastisk! Noe så utrolig nydelig.

I ♥ NEW YORK

Next stop; New York!

Nå er klokken litt over 4 på morgenen her i Mexico,og jeg holder på å pakke ned de siste tingene. Helt utrolig å tenke på at i 3-tiden står jeg på JFK i NY! Kommer til å bli den beste ferien noensinne. Det skal bli godt å komme seg litt bort fra Playa også. Óg få shoppet på skikkelige butikker!

Da skal vi snart ta bussen til flyplassen i Cancun. Neste gang vi snakkes er jeg i New York!

Reiser til New York i morgen!

Avreisen nærmer seg med stormskritt og i dag gjenstår det bare neon ærend og pakking av kofferten. Jeg skal ha med pc'en over til USA,men jeg tror nok det blir lite internett-tid. Skal som sagt sove på hostel,og det er lite trolig noe internett der. Så det blir vel noen småbesøk på Starbucks. Hvor jeg skal prioritere facebook for å oppdatere kjæresten og venner hvordan det går. Derfor blir det nok ikke noen blogginnlegg før jeg kommer tilbake til Playa på søndag/mandag. Men da kan dere nok glede dere til mange bilder og oppsummering av vår tur til The Big Apple!

Da skal jeg og roommaten, Inga, straks ut for å gjøre dagens ærender. Vi skal innom MAC for å sammenligne priser her og i NY. Og vi skal innom busstasjonen for å sjekke om det går busser til flyplassen i 5-tiden tirsdagsmorgen. Hvis ikke må vi eventuelt ta taxi.

Edit: fikk vite av Inga at det er internett på rommet! Men om det koster blir det som sagt facebook som blir prioritert :-)

Blir litt rart å forlate dette til fordel for 5 grader og sludd,men stranden er jo her når vi kommer tilbake ;-)

Snart avreise til New York

Da er det under én uke til vi drar til New York! Tiden her nede går utrolig fort. Kan huske vi satt på skolen og følte litt på tanken om å reise til NY. Og nå er vi her allerede. Jeg gleder meg utrolig mye til shopping og seightseeing rundt om i storbyen. Men jeg har kun stipendet å bruke av,så det blir ikke alt for mye shopping. Men det å være i New York er jo en opplevelse i seg selv. Jeg har funnet meg noen butikker jeg absolutt skal innom da; Forever 21, Urban Outfitters, Victoria Secret og Pacsun. Den sistnevnte blir der jeg skal kjøpe de fleste gavene til kjæresten. Alle de andre gavene jeg skal kjøpe til folk blir nok mest sannsynlig kjøpt i usa de også. Det blir litt feil å komme hjem med en mini-sombrero og en flaske tequila til hver. Vil heller gi de noe av kvalitet. Det tror jeg også de vil sette pris på ;-) Gleder meg noe helt vanvittig til å reise i alle fall!

New York i Springbreak!

Springbreak er jo en stor ting her nede i Mexico,og de fleste vet jo at det er en hel haug med amerikanske studenter som reiser ned til Cancun for å feire springbreak. Vi tar andre veien og reiser til USA i stedet! Nærmere bestemt NY. De fleste av Gateway-studentene ska ut og reise den uken. Vil tro det er relativt få som skal være igjen her i Playa. Så hvorfor ikke bare ta sjansen? for 3500 har man tur-retur med fly, og et OK opphold på et hostel midt i byen i fem dager. Det kan man rett og slett ikke takke nei til! Det er jo der den store shoppingen kommer til å skje. For helt ærlig så imponerer ikke butikkene i 5th avenue i Playa meg så veldig. Derfor skal det bli fint å komme til et sted hvor man kjenner til de forskjellige merkene,og sm har klær man faktisk liker. Blir der jeg kommer til å kjøpe de fleste gavene også. I hvert fall til kjæresten. Han skal få en hel haug med t-skjorter fra Volcom,Hurley,DC,etc. Gleder meg til å handle på Victoria secret. Noe som er obligatorisk når man først er i USA! åå,håper de neste ukene går fort! Vil til NY nå..

Noen som har vært i New York og har noen steder å anbefale? :-)

MONICA HELSET

20 år. Har studert markedsføring og reiselivsledelse i Mexico. + Legg meg til som venn