Studer med Gateway College i Playa del Carmen!

Kunne du tenke deg å studere i utlandet? Da er Playa del Carmen i Mexico et ypperlig valg! Studiene du kan velge mellom er reiselivsledelse og markedsføring, idrett , spansk 1,spansk 2 og Ex.phil/fac. Studerer du reseliv/markedsføring eller filosofi har du spansk som sidefag. Utrolig nyttig å lære under oppholdet i Mexico. Skolen er bra utstyrt med store og fine klasserom, prosjektorer, og ikke minst fantastiske forelesere! Jeg var heldig som hadde samme foreleser, Jon, i to av mine fag og en bedre foreleser skal du lete lenge etter. Så om du skal studere markedsføring/reiseliv så er det bare å glede seg. Skoletidene varierer veldig fra fag til fag pga klasserom og hvordan spanskklassene er delt opp. Men man har som regel noen timers pause midt i skoletiden hvor man for eksempel kan dra på stranden. Det er bare skole fra mandag til torsdag,så man har langhelg hver uke. I løpet av semesteret drar klassene (mest reiseliv) på flere ekskursjoner. Vi som gikk reiseliv var så heldige at vi fikk tilbringe en helg på Ritz Carlton i Cancun.

Reiselivsklassen på Ritz Carlton

Chichen Itza (en av de syv underverker)

Bading i cenote

Leilighetene var alle kjempebra. Du kan velge mellom kategori 1,2,3 og 4, hvor 4 er de dyreste og beste. Jeg valgte selv kategori 1 og var kjempe fornøyd. Grei størrelse på leiligheten,to bad,boblebad og bassengområdet rett utenfor soverommet vårt. Vi i kategori 1 bodde også mest sentralt. Vi bodde i calle 12 som er "partygaten", og det tok oss bare 5 minutter å gå ned til uteplassene. Utrolig godt når man skal dra hjem om natten. Uteplassene er plassert på rekke nedover gaten, men de fleste studentene drar som regel på Coco Maya eller Blue Parrot. Norske jenter kommer som regel inn gratis og får også gratis drikke. Vi bodde også relativt nærme Wallmart og Mega som er de store matbutikkene/altmulig-butikkene i Playa. Det tok oss kun 3-4 minutter å gå til avenida 5 som er shoppinggaten der. Veldig mange butikker å velge mellom,men også mye av de samme mexicanske bodene. Kjente merker som MAC,Converse,SOHO,Bershka og Pull & Bear er også plassert der. I tillegg har de store parfymeri,klokkebutikker og brillebutikker.

Bassengområdet vårt

Bargaten

Det beste av alt er selvfølgelig stranden! Man kan ligge der i timesvis. Og det er virkelig godt å ta seg en dukkert i havet. Vannet er like varmt som luften og krystallblått. Bortover hele stranden i Playa er det strandbarer hvor man kan kjøpe mat,drikke og leie solsenger. På noen deler av stranden har de himmelsenger eller andre store senger med store madrasser i man kan leie. Det er som regel ingen fastpris på sengene. Så lenge man kjøper seg noe å drikke får man lov å ligge der.

I selve Playa del Carmen er det ikke så veldig mye å gjøre,men med en gang man drar litt utenfor finner man nye ting. Som for eksempel i Tulum hvor det er lange øde strender og blått hav. Utrolig deilig om du vil ta deg en pause fra Playa. Man kan dra til Cancun for shopping,soling,etc. Derifra kan man dra til Isla Mujeres som er en liten øy rett utenfor Cancun. Om du vil snorkle er det ypperlig å dra til Cozumel. Det går ferge fra Playa og over til Cozumel hvert kvarter. Vi snorklet over korallrev utenfor Cozumel. En kjempe morsom opplevelse! Vi dykket også med skilpadder ved en plass som heter Akumal. Det finnes flere fornøyelsesparker i området, som Xel-Ha, Xcaret, Xplor og Hidden Worlds.

Tulum

Snorkling i cenote i Hidden Worlds

Xcaret

Snorkling over korallrev utenfor Cozumel

Jeg hoppet fallskjerm over Playa. Sykeste opplevelsen jeg har hatt!

Jeg kunne ha skrevet så utrolig mye om min tid i Playa del Carmen. Alle opplevelsene,inntrykkene og ikke minst vennskapene jeg har fått. Anbefaler virkelig alle å ta sjansen og bare ta seg et semester eller to i utlandet. Så om du har planer om å søke deg til Playa del Carmen gjennom Gateway College nå til høsten så ta gjerne kontakt med meg. Jeg svarer gjerne på spørsmål du måtte ha :-)

Jeg er nummer 5 fra venstre.

Les mer på: http://www.gatewaycollege.no/

Tilbake på norsk grunn

Det mexicanske eventyret er nå over, og den norske kulden har inntatt hverdagen. Har vært hjemme en uke nå,men det føles ut som en evighet siden jeg var i Playa. Mine 4 måneder i Mexico har vært helt fantastisk. Et større eventyr skal man lete lenge etter. Jeg har opplevd så utrolig mye og blitt kjent med fantastiske mennesker. Mer om selve oppholdet kommer i et senere innlegg.

Reisen hjem var utrolig lang pga av mye venting. Flyet fra Cancun til Amsterdam var forsinket med 1,5 timer, men vi kom oss endelig av gårde 20:00 mexicansk tid. Etter en 10 timers lang flytur var vi framme på Shiphol flyplass, hvor vi måtte si farvell til halvparten av Gateway-studentene. Vi hadde blitt delt opp i to forskjellige reiser, så det ble et veldig emosjonelt farvell i Amsterdam. Da er det godt å vite at vi sees senere i sommer! :-) Etter fem timer med venting var det endelig vår tur til å sette snuten mot Norge. Flyturen gikk utrolig kjapt og etter litt handling på taxfreen på gardermoen ble det farvell til de siste studentene. Reisen min var langt fra over,for nå ventet en fire-timers pause på gardermoen før det ble fire timer med tog. Togturen tok meg til Dombås hvor min fantastiske kjæreste sto og ventet på meg. Har ikke ord for hvor godt det var å endelig kunne holde armene rundt han igjen. Den første helgen jeg kom hjem ble da tilbragt på hytta hans på Bjorli,før vi reiste hjem til meg på søndagen. Ingen andre visste at jeg skulle komme hjem,så det var en overrasket mor jeg møtte hjemme! Tiden siden jeg kom hjem har blitt brukt med venner,familie og kjæresten. Det føles utrolig rart å være tilbake i Norge,men også veldig godt.

Siden kameraet mitt ble ødelagt i Mexico er alle bildene fra den siste tiden på engangskamera. Men med en gang jeg har fremkalt bildene vil jeg legge ut de fra 17.mai-feiringen vår. En utrolig festlig opplevelse! :-)

17.mai feiring i Playa del Carmen. Jeg er nummer to fra høyre.

3 down, 1 to go

Da er to eksamener til unnagjort og jeg har bare én igjen før det er ferie her i Playa! På mandag var det skriflig eksamen i spansk, og jeg gjorde det beste jeg kunne med tanke på at jeg satt der med feber og forkjølelse. Går det ann å bli mer uheldig? Jeg har ikke blitt syk gjennom hele oppholdet (som jeg husker), og så blir jeg syk i eksamensuken! Heldigvis gikk feberen over,men forkjølelsen og hosten siitter igjen.

I dag hadde vi markedsføringseksamen som telte 100% for faget. Kan si jeg var ganske så spent før vi fikk oppgavene! Men jeg føler faktisk jeg gjorde en ganske så god jobb. Bommet litt på den ene oppgaven,men jeg håper det ikke trekker så veldig ned på hele karakteren.

Så nå gjenstår det bare reiselivseksamen på fredag, og så jeg ferdig med dette semesteret! Resten av dagene nede her skal gå til soling på dagen og shopping på kvelden :-)

eksamenstid!

Nå er det vel på tide med en oppdatering. De siste dagene har gått til eksamensforberedelser (soling), så jeg har rett og slett ikke hatt tid til blogging. Den første eksamen er unnagjort,og på vitnemålet mitt vil det stå at jeg er forferdelig dårlig i muntlig spansk i form av en bokstav. La oss bare si at det er ikke en av de første bokstavene på alfabetet. Jeg ble ganske så skuffet. Både av meg selv og lærerne. Jeg vet jeg svarte rett på flere ting og jeg snakket veldig mye om meg selv. I følge det læreren selv har sagt i timen så burde jeg i hvert fall ha fått en karakter høyere opp. Men jeg orker ikke å klage. Gjort er gjort. Jeg har en sjanse til å berge spanskkarakteren min, og den kommer i morgen. Da er det tid for skriftlig spansk. Den føler jeg at jeg har veldig kontroll på,så jeg sikter mot en B (optimist).

Jeg begynner desverre å bli syk da. Våknet med en forkjølelse og utover dagen har den bare blitt verre. Kunne ikke ha skjedd på et dårligere tidspunkt! Har jo hele 3 eksamener denne uken og må bruke all min fritid på å lese. Forhåpentligvis er det bare en 24timers greie og at det går over temmelig kjapt.

Vakre Playa som jeg kommer til å savne veldig når jeg drar hjem

agua para elefantes

Planen har jo vært en liten stund nå og ha sett Water for the elephants, og i går hadde vi endelig tiden til det. En liten gjeng av oss studenter reiste til kinoen som ligger på Plaza las Americas. Etter min mening var filmen utrolig bra! Det var spenning,action og romanse gjennom hele filmen. Man blir veldig engasjert, og jeg kjente virkelig sinne noen steder. De som har sett filmen skjønner nok hva jeg prater om. Heldigvis endte den bra (som de alltid gjør), og hovedpersonene fant hverandre. Jeg anbefaer virkelig at dere ser denne filmen (uansett om jeg har avslørt slutten). :-)

Forresten, tittelen høres etter min mening mye bedre ut på spansk enn engelsk, ikke sant?

Kosehelg

På fredagskvelden etter vi kom hjem fra Akumal gikk vi på restaurant for å feire min kjære roommate,Inga, so ble 24 år. Vi var til sammen seks pyntede jenter som inntok Asiana. Etter en god og festlig middag overrasket vi Inga med gaver og bursdagsdessert. Senere på kvelden var det på med koseklær og frem med snacksen, for da var det filmtid hos Eline og Trine. Koselig å ha slike kvelder også :-)

Lørdag var en skikkelig daffedag for min del og mesteparten av dagen ble tilbringt i sengen med serier på dataen. På kvelden ble vi invitert på tacokveld hos Eline og Trine. Vi var til sammen ni jenter som lagde hjemmelaget norsk taco. Men norsk tacokrydder! Kan si jeg har savnet den smaken. Kvelden var kjempemorsom! Det ble middag, skravling og kortspill. Desverre har jeg ingen bilder siden kameraet mitt er blitt ødelagt.

Søndagen var rolig og daff. Jeg sov så sinnsykt godt natt il søndag! Sjelden jeg sover så veldig godt her. Resten av dagen gikk til soling, pc-tid,skyping og spising. Seriøst, jeg spiste helt utrolig med mat i går. To pannekakemiddager og en pastamiddag. Og likevell var jeg sulten,så jeg gikk på oxxo og kjøpte meg nøtter og kjeks. Hva skjer med appetitten? Jeg eier ikke matlyst her nede til vanlig,så i går var en veldig rar dag for meg.

Chilling i hengekøyen på Akumal (fredag)

Snorkling med skilpadder

I går reiste reiselivsklassen og markedsførigsklassen til Akumal for å svømme med skilpadder! Vi ble delt opp i to båter og kjørt rundt 100 meter ut for å begynne snorklingen. Egentlig kunne vi jo ha svømt ut dit, og da hadde jo de slippet å forurenset stedet så mye. Men men. På snorklingsområdet var vannet så grunt at vi kunne stå,men siden skilpaddene lå i bunnen måtte vi være forsiktig med svømmeføttene våre. Jeg hadde med meg digitalkameraet mitt,som skal funke i vann, men det ble ødelagt med en gang. Så nå har jeg ikke kamera resten av tiden i Mexico.

Uansett så var snorkligen er spesiell opplevelse. Fikk ikke å se mer enn 4-5 skilpadder, men den ene vi så var kjempe stor og hele 85 år gammel! Ellers snorklet vi litt over korallrevet,men det var ikke så veldig imponerende. Lite fisker og lite farger. Og i det vi skulle gå ombord i båten igjen dukket en giganisk barracuda opp. Den var langt over en meter! Etter en liten stund ble den heldigvis redd og svømte bort.

Når vi kom på land ble vi kjørt til en restaurant ved strandkanten hvor koste oss med hamburgere og nøt noen late timer i hengekøyene. Skulle ønske Playa var så koselig og chill som Akumal :-)

Bilder fra google.

Songs in paradise

Noen sanger jeg hører på for tiden her nede i Mexico. Enjoy!

Pitbull ft Neyo,Afrojack,Nayer - Give Me Everything

Far Eats Movement - Rockeeter

Lupe Fiasco - The Show Goes On

B.o.B - Don't Let Me Fall

Alexandra Stan - Mr. Saxobeat

Chipmunk feat Keri Hilson - In The Air

Pitbull feat Jencarlos - Tu Cuerpo

Bruno Mars - The Lazy Song. Haha,sjekk musikkvideoen!

Rise and shine

Onsdagen gikk til skole,skole,skole. Og litt skyping selvfølgelig. I dag har vi fremføring i produkutvikling,men jeg finnes ikke nervøs. Mest sannsynlig fordi vi bare får godkjent eller ikke godkjent. Det skal mye til for å stryke på fremføringen. Men neste uke kommer jeg til å være et nervevrak. Vi skal levere inn teorien til denne oppgaven og vi skal ha spansk muntligeksamen. Muntlig spansk dere. Det får jo bare gå som det går. Skal vel klare å mumle frem noe uansett hvilken oppgave jeg trekker. Så lenge det ikke er fortid. Det kan jeg absolutt ingenting om.

Om entimes tid skal jeg traske bort til skolen for å øve litt sammen med gruppen min før det blir fremføring! Må bare skrive ferdig notatene mine før den tid.  Senere i dag har de ni beste fra våre 3 spanskklasser verbkonskurranse. Så dit må jeg jo og heie på klassen vår ;-)

Noen stressfylte uker i vente

Da har vi kommet til den krevende delen av studiet. Eksamenstid. Jeg føler jeg har seilet meg lett gjennom dette studiet, men jeg vet med meg selv at jeg burde vært bedre til å følge med på de viktige tingene og lest mer selv med tanke på eksamen. Allerede på torsdag skal vi fremføre gruppeoppgaven i produktutvilking. Og rapporten som skal leveres inn der skal være på 70-80 sider. Det betyr sene kvelder den neste uken. Første eksamen er 5.mai og da er det muntlig spansk som står for tur. Jeg er veldig spent på hvilke oppgaver jeg trekker! Håper inderlig det er noe jeg føler jeg kan. Neste eksamen ut er spansk skriftlig og den er satt til 9.mai. Deretter kommer markedsføringseksamen 11.mai, og reiselivseksamen 13.mai (fredag 13.!). Merk dere at de tre skriftlige og største eksamene er bare to dager fra hverandre. Kommer til å være helt utslitt når den uka er ferdig! Men med en fantastisk følelse innvendig. Jeg har da kommet meg gjennom alle eksamene og dette semesteret,og det er ikke lenge til hjemreise. Tiden etter eksamen  kommer til å blir kjempefin,men kort. Stressoling og gaveshopping står på agendaen. Kommer til å bli rart å si hadet bra til alle studentene. Men jeg vet da at jeg har noen herlige mennesker hjemme som venter på meg, så jeg har absolutt noe å glede meg til!♥

Carneval i Playa del Carmen

På fredagskvelden var det tid for carneval for oss Gateway-studenter her i Playa. Selve festen holdt sted på et utested kalt La Azotea som bruker å hoste festene til Gateway College. Siden vi er rundt 130 studenter var det litt av hvert av kostymer som dukket opp. Det var utrolig morsomt å se hvor kreative folk var.To av mine roommates vant prisen for beste kostyme som jeg mener var fult fortjent! Jeg hadde egentlig ikke tenkt meg dit,men etter litt frem om tilbake fant jeg ut at det hadde vært morsomt å få med seg. Så 1 time før festen begynte ble kostymet mitt kjøpt inn. Fant ikke noe annet en et mexicansk anntrekk,men det funket for kvelden. Senere på kvelden gikk alle ut på byen. Men det var veldig vanskelig å holde seg samlet for det var helt utrolig med folk ute den kvelden. Denne uken har det vært muskikkfestival her i Playa,så gatene og utestedene var fylt opp til randen. I tillegg kostet det inn,men vi klarte heldigvis å snike oss inn. Alt i alt var dette en morsom kveld,og jeg er veldig glad for at jeg bestemte meg for å dra ut :-)

Bargaten på calle 12. Her ligger utestedene på rekke og rad nedover.

Tenk at jeg bare bor 3-4 minutter fra denne gaten. Jeg har det ganske så greit her nede i Mexico.

Bildene er lånt fra facebook.

Snorkling ved Cozumel

På fredag reiste en gjeng av oss studenter til naboøya Cozumel for å snorkle. For 110kr ble vi transportert ut til tre forskjellige rev for å snorkle + gratis drikke ombord i båten. Det var en kjempemorsom opplevelse! Hadde sett for meg at det var finere og mer fargerikt som man tenker et korallrev er. Men det var uansett veldig fint der. Det som overrasket meg var hvor lite redde fiskene var! De svømte rundt oss og opp i ansiktene våre. Fotografen måtte til og med slå bort fisken da han skulle ta bilde av oss. Anbefaler dere virkelig å gjøre dette om dere har tenkt dere til Mexico :-)

Gleder meg til hjemreise

De siste dagene har det ikke skjedd noe her i Playa. På mandag ble jeg så solbrent at jeg har ikke kunnet sole meg siden. Jeg følte ikke at jeg fikk noe farge her nede så jeg gikk fra faktor 15 til 2. Optimistisk som jeg var lå jeg hele 4 timer i solen. Et lite pluss er at man blir brun etter man har vært rød. Så nå merker jeg at jeg endelig begynner å få litt farge nå som rødheten har gitt seg. Ellers har dagene gått til skolearbeid. Vi har så sinnsykt mye skole for tiden. Og om noen timer har vi muntlig spanskprøve. Kan si jeg gruer meg litt.

Har forresten begynt å pakke litt til hjemreisen. Den er ikke før litt over 1 mnd,men det er like greit å begynne tidlig. Jeg har så mye klær her jeg ikke bruker uansett. Har jo kjøpt mange gaver også som har blitt pakket ned. Jeg gleder meg så sinnsykt til å komme hjem! Har det jo godt her i Mexico,men jeg savner kjæresten så utrolig. Skal bli så godt å se Henrik igjen ♥

Bildet er fra skolen

Flittig student

Har vært en flittig student i dag! Takket nei til å være med på Xplor og stranden for å være hjemme å jobbe med spanskinnlevering. Er litt redd for at det blir mye av disse studiedagene fremover. For nå er det snart tid for eksamener. Det er bare to og en halv uke til muntlig spansk-eksamen! Lurer virkelig på hvordan det skal gå.

Men skal jeg bli ferdig med innleverigen må jeg tilbake til arbeidet. Men først skal jeg en liten tur på Jungle smoothie cafe. De har kjempe gode  smoothies :-)

Skydiving over Playa del Carmen

Det er det sykeste jeg har vært med på! For bare 5000 pesos (2500 kr) fikk vi tandemhopp med bilder. Virkelig verdt pengene. Etter fallskjermen kom ut ble jeg helt målløs. Noe så utrolig vakkert! Tror Playa må være en av de beste og fineste stedene å hoppe fallskjerm på. Man lander i tillegg på stranden. Anbefaler dere virkelig å gjøre dette om dere har planer om å reise til Playa del Carmen :-) Hadde jeg hatt pengene skulle jeg gjerne gjort det en gang til.

Hotellweekend,Merida og Chichen Itza

Fredag klokken 8 kjørte vi i 3 fulle busser mot Merida og Hyatt. Men før vi reiste til hotellet var vi først på en hacienda for å spise lunch. Ikke den beste maten jeg har smakt,men det va jo koselig at alle var samlet. Deretter kjørte vi til ruinene ved Chitchen Itza. en av "the seven wonders". Guiden fortalte mye interessant og alt i alt var turen bra. Et minus var varmen. For det var sinnsykt varmt å gå rundt der hele dagen. Etter vi var ferdige der gikk turen til Hyatt. Der fikk vi dusjet og ordnet oss før det var tid for en penere middag på hotellet.

På lørdag var vi i reiselivsklassen og markedsføring på et foredrag hvor en av de i ledelsen på hotellet snakket om deres historie,hvordan de markedsfører sitt hotell,etc. Deretter ble det en liten tour av hotellet, før vi fikk gjøre som vi ville. Vi bestemte oss for at vi skulle ta en av de guidede bussene som gikk rundt hele byen. Det virket som en god idé når vi sto og ventet på bussen,men angeren kom litt senere. Jeg har aldri i hele verden svettet så mye i hele mitt liv! Vi satt i øverste etasje på bussen hvor det ikke er tak og jeg holdt seriøst på å renne bort. Den varte i tillegg i 1 og en halv time hvor det ikke var mulig å gå av. Guiden var i tillegg på spansk og allerede innspilt,så det var umulig for oss å vite hva vi fakisk tok bilde av. Etter denne turen gikk vi rett til bassenget for en kald dukkert og litt soling. Det var utrolig herlig etter den turen. Litt senere gikk vi på Chilis for en middag hvor vi møtte en hel gjeng fra Gateway. Koselig at alle satt samlet da. Utpå kveldingen dro så og si alle fra skolen ut på byen og til et utested kalt Tequila. Vi fikk åpen bar-band,men det var det jo bare tull med. Baren var elendig og servicen var elendig. Men jeg hadde det morsomt likevell da. Kunne vært foruten de alt for innpåslitne og fulle mexicanere.

Etter 5 timer med søvn var det tid for frokostbuffet. Kokkene var så snille og lage pannekaker til meg,så da var frokosten reddet. Frisk frukt, grillede poteter og pannekaker med jordbær på. En utrolig herlig frokost på en ellers så ikke bra dag. Etter frokost og utsjekk var det tid for en guidet tour på en Hacienda Sotuta de Peon. Vi ble så kjørt i vogner,som ble dratt av muldyr, til en cenote hvor vi skulle få bade. Det var utrolig forfriskende! Har jo badet i en cenote i Mexico før,men denne var litt bedre siden den ikke var like kald og den var bedre opplyst. Så var det tid for en 5timers busstur hjem. Den kjentes mye lengre ut etter min mening! Så det var deilig å komme seg hjem til leiligheten,ta seg en dusj og hoppe til sengs.

Helgen skal tilbringes på et 5-stjerners luksus hotell

Da er vi klar for enda en hotell-weekend. Sist gang vi reiste var det bare reiselivsklassen,men denne gangen skal hele skolen reise sammen. Glad det ikke er meg som skal ha ansvaret for 130 elever på et og samme hotell. Jeg gleder meg i hvert fall kjempe mye! Skal bli godt å komme seg litt bort igjen. Uansett om det ikke er så langt,så blir det godt. Og etter å ha sjekket ut bilder på nettet har jeg all grunn til å glede meg. Bare se basseng-området! Vi som går reiseliv og markedsføring skal også få en guidet tur rundt på hotellet og bli fortalt hotellets historie og hvordan de markedsfører hotellet sitt. Høres kanskje kjedelig ut,men for oss som studerer markedsføring/reiseliv så er det interessant og veldig lærerikt. På mandag kommer det nok en oppsummering med bilder fra denne herlige helgen! :-)

Tareas,tareas y más tareas

Etter noen lange dager med soling og skyping (haha,idyll), har nå skolearbeidet innhentet meg. Vi skulle egentlig levere en 10-15 siders oppgave innen neste mandag,men pga vår supersnille lærer fikk vi heldigvis utsette det til neste torsdag i stedet. En utrolig lettelse. Vi er en gruppe på fire da,så det blir ikke mange sidene på hver. Jeg begynte i kveld,men pga astrømbrudd fikk jeg ikke skrevet så mye som jeg hadde tenkt.

Jeg orket rett og slett ikke i spansken i dag pga mageknip,hodepine og ren og skjær tretthet, så derfor ligger jeg bak skjema. Går du glipp av én spanskundervisning,går du glipp av mye. Vi skal i tillegg snart begynne på den tredje (!) store innleveringen i spansk,så her gjelder det å følge med. Det er jo bare én mnd til muntlig eksamen i spansk også! Skal si jeg gruer meg til den. Men jeg må bare gjøre mitt beste og håpe på å få en brukelig karakter.

I morgen eller torsdag kommer det et innlegg om skolen og opplegget med fagene for de som hadde lurt på det :-)

Inngangen inn til leilighetskomplekset vårt

Mexico - Fremtidsplaner

Det er så herlig å kunne snakke med Henrik nesten hver hver dag på skype. Det får meg til å glede meg enda mer til å komme hjem. Ikke missforstå- det er helt utrolig å være her i Mexico også, men det blir for meg en annen opplevelse når jeg har noen som venter på meg hjemme. Jeg nyter dagene til det fulle og prøver å tenke på at jeg ikke må ta de dagene her for gitt. Det er bare det at i det siste,nå som vi er kommet over halvveis, har jeg virkelig begynt å tenke på hvordan det blir å komme hjem. Jeg har så mye å se frem til hjemme også! Første helgen hjemme skal tilbringes på hytta på Bjorli sammen med verdens beste kjæreste, sommeren skal bli den beste noensinne med bilturer,chilling med venner og forhåpentligvis festivaler, deretter skal jeg starte på en ny høyskole og jeg og Henrik flytte inn sammen. Kan ikke noe for at jeg gleder meg til å komme hjem når det er så mye som skjer fremover! :-) Men jeg er veldig glad for at jeg valgte dette studiet. Man blir fort voksen når man skal klare seg selv i et fremmed land som Mexico. Det er greit at de fleste, inkludert meg selv har bodd på hybel, men dette er virkelig noe helt annet. I tillegg får man oppleve mexicanske kulturer og tradisjoner. Det er viktig å komme seg ut i verden når man er ung og har tid. Få åpnet øynene litt. Og på toppen av det hele kommer jeg tilbake med et nytt språk i bagasjen! Mange kan studere spansk i Norge og syns det er kjempe flott,men her får/må man i tillegg praktisert språket. Et virkelig pluss. Hadde jeg ikke søkt her hadde jeg nok begynt på en bachelor i reiselivsledelse i Norge og funnet ut etter kort tid at; "dette er feil". Jeg går reiseliv her nede,men etter å ha hatt markedsføring som et sidefag har jeg funnet ut at det er ganske interessant. Derfor har jeg søkt på eksportmarkedsføring til høsten. Mange flere jobbmuligheter enn å "bare" ha en bachelor i reiseliv. Ser frem til å starte med en ny hverdag hjemme og endelig ha et mål jeg jobber meg mot. En bachelorgrad.

Det var virkelig en stor opplevelse å reise til New York!

Hva er deres planer til høsten? Noen som skal til utlandet for å studere?

Strandkos

Gårsdagen:

Etter å ha skypet et par timer kjæresten gikk jeg meg en tur på stranden. En liten tur ble til slutt 4 timer. Utrolig herlig å bare ligge og slappe av. Duppet av litt innimellom også. Deretter ble det en dusj,litt ordnings og handling av mat før vi gikk over gangen til nabojentene for å lage oss en felles middag. Det var en kjempe koselig kveld. Lenge siden jeg har smakt så god kyllingfilet,ris og salat. Det er og lenge siden jeg har spist en skikkelig middag her. Det går som regel i pasta for meg her i Mexico. Men nå er det litt chilling og muligens skyping før det bir en tur på stranden! :-)

Starbucks-frokost

Dette har vært en utrolig daff start på dagen. Våknet i 9-tiden,men ble bare liggende og daffe til klokken var rundt 12. Planen var egentlig å ligge på stranden i hele helgen,men i dag er det jo skikkelig overskyet her. Så da ble jeg bare umotivert og trøtt. Har ikke mat i hus heller,så da gikk jeg meg en liten tur på Starbucks for en bedre frokost. Håper virkelig at det blir bedre vær i løpet av helge, for nå er det på tide å få litt farge!

Playas uteliv på en søndag

Det skal man ikke klage på! Vil ikke tro det er én eneste dag hvor det ikke er liv på uteplassene. Tidligere i kveld gikk vi fire jentene som skal til NY på en restaurant for litt mat og drikke. Deretter tok vi oss en liten runde på uteplassene,og siden vi (norske) jentene her nede får gratis drikke og inngang man jo bare gå inn. Ble ikke så mye drikke siden jeg har følt meg dårlig i hele dag,men det var veldig morsomt uansett! Kom i prat med noen fra London,og det var veldig godt å kunne prate med noen fra Europa igjen. Men nå er det tid for sengen her i Mexico! :-)

Hvite strender og turkist hav

-Helt utrolig at jeg skal være i nydelige Mexico i to måneder til

Bilder fra Tulum

Studydate

Da stikker jeg og roommaten bort til en annen venninne for å jobbe med spansk-innleveringen. Flinke elever i ferien!

Springbreak

Da har vi endelig springbreak her nede i Mexico! Og den skal nytes til det ytterste. Vel,et par dager fremover skal brukes til å gjøre ferdig spanskinnleveringen,så jeg slipper å tenke på det resten av ferien. Deretter blir det noen dager med chilling på stranden før vi stikker til New York! Har ikke ord for hvor mye jeg gleder meg! Kommer til å bli sykt. Utenom shoppingen har jeg funnet ut at jeg gjerne vil dra og se Empire State Building og Ground Zero. Hadde vært morsomt å vært ved frihetsgudinnen også,men jeg vil ikke rote bort en hel dag på det. Dette hørest kanskje litt rart ut,men jeg må ta sol når jeg er i usa! Vil ikke miste fargen min! Haha. den lille fargen kroppen min har fått nå skal beholdes. Jeg kan ikke sole meg de neste dagene her heller,for jeg ble syykt solbrent i dag. Seriøst,magen min brenner.

sånn går det når man er godtroende og ikke bruker solkrem..

Noen andre som har springbreak nå? Eller som har noen steder/butikker å anbefale i New York?

En helg med luksus

Helgen ble tilbringt på Ritz Carlton i Cancun sammen med reiselivsklassen. En utrolig herlig helg. Er ikke hver dag man får "vasse" i luksus,spise på en 5 diamond restaurant og sove i verdens beste seng. Og spise ferste belgiske vafler med bær til frokost! Verdens beste frokostbuffet. Og jeg kunne gjerne ha byttet ut leiligheten og sengen i Playa med et hotellrom på Ritz. Men det får bare bli med drømmen. En natt på hotellet koster ca 500 dollar. Heldigvis reiste vi med skolen og betalte veldig lite i forhold. Læreren vår, som forresten er verdens beste lærer, snakket om at vi kanskje skulle tatt turen tilbake for å gå på et slags kokkekurs hvor vi får lære oss og lage mat sammen med Ritz Carltons kokker. Da må vi betale alt selv,men det er jo verdt det etter min mening.

Ritz Carlton Luxury Hotel i Cancun

De siste par ukene har det vært sykt mye skolearbeid. Men nå er jeg heldigvis ferdig med det meste. Midt-eksamenen i spansk er levert inn og spanskframføringen gjennomført. Det eneste som gjenstår er å gjøre ferdig innleveringen i produktutvikling til mandag. Så det skal bli utrolig digg å tilbringe helgen på Ritz Carlton i Cancun. Hele reselivsklassen skal være der i hele helgen,og det beste av alt er at oppholdet allerede er betalt! Så vi skal bare slappe av og nyte luksushotellet. Og kanskje det blir en liten spa-tur også?  For å friste dere litt har jeg funnet fram noen bilder fra hotellet:

Blir nesten litt sjalu på meg selv

Loco @ Coco Bongo

Fredagskvelden var det duket for en kveld på Coco Bongo. "Where Las Vegas meets the party!". Og det var akkurat slik det var. Har ikke vært på et så bra utested som Coco Bongo. Det var show gjennom hele kvelden,alle sto og danset og det var åpen bar. Stemningen var på topp hele kvelden! Servitørene var kjempehyggelige og de husket hvem vi var utover kvelden. Det gjorde også bartenderen som visste hva vi skulle ha da vi kom til baren. Det eneste lille minuset var at jeg måtte få hjelp fra ambulansepersonalet. Det var en mann som mistet glasset sitt og det datt inn i foten min så jeg fikk et kutt i leggen. Men jeg fikk heldigvis hjelp med en gang og de vasket såret og tapet det sammen. Og deres råd for at jeg skulle bli fortere frisk var en tequilashot hvert kvarter. Så det var nok ikke en så alvorlig skade ;-) Så jeg fortsatte bare å danse og tok meg noen drinker til. I 4-tiden merket vi at vi ble litt trøtte,så vi fant oss noe å spise før vi satte snuten hjemover. Jeg kan definitivt anbefale folk å dra på Coco Bongo - Playa del Carmen! Blir nok ikke siste gangen jeg drar dit.

Min skada fot! haha

Sjekk ut mer på: cocobongo.com/mx

Noen som har vært på Coco Bongo før? :-)

La Playa

Av alle ting ble jeg brent av en manet i dag, og la meg si en ting; det brenner! Mye verre enn brennmaneter i Norge etter min mening. Leggene mine er knallrøde,men forhåpentligvis går det fort over. For jeg må prøve å få tilbringt mer tid på stranden. Det er flaut å være så bleik som jeg er etter å ha vært her en måned. På den andre siden så skal jeg jo være her i tre måneder til,så jeg har jo god tid :-)

Crappy day

Våknet halv syv i dag med intense magesmerter. Jeg fikk kommet meg på badet hvor den neste halvtimen ble tilbringt på gulvet i fosterstilling. Jeg la meg ned for å sove igjen og våknet et par timer senere med den samme smerten. Og sånn har det vært siden. Konstant magesmerter, eller mageknip. Den eneste grunnen jeg kan komme på til dette er noe mat jeg måtte ha reagert på. Spiste jo kinamat her i går,og det kan godt hende det er der jeg fikk i meg bakterier. I tillegg på denne søndagen så har jeg myye lekser i spansk. Den første spanskprøven skal gjennomføres i morgen, og det betyr pugging, pugging, pugging. Skal også jobbe med produktutvikling med noen andre i klassen,men om jeg ikke blir bedre må jeg rett og slett bare bli hjemme. Og på toppen av det så savner jeg kjæresten min ekstra mye i dag... Har ikke ord for hvor mye jeg gleder meg til å komme hjem og se han! ♥

Xcaret

Flere bilder fra Playa del Carmen

Sorry for lite oppdateringer,men her nede kommer bloggen i andre rekke. Mange opplevelser å ta inn over seg, lekser og avslapping. Nettet vårt har de siste dagene også vært helt forferdelig. Men NÅ skal jeg skjerpe meg og få prøvd å oppdatere dere så ofte som mulig! Dagene fremover kommer det bilder fra de siste ukene her i paradis.

Playa del Carmen - Bilder

Flyturen gikk greit,men 11 og en halvtime fra Amsterdam til Cancun kjentes. Ble så rastløs og når det i tillegg var kaldt på flyet,så var det veldig godt å sette føttene på mexicansk jord og bare kjenne varmen treffe deg i ansiktet. Den første natten og dagen var veldig tøff siden jeg savnet kjæresten. Men etter å ha fått skypet neste dag ble alt bedre. Denne første uken er vi bare på skolen for å få inn all mulig informasjon,og på fredag skal vi til Xcaret som er en fornøyelsespark/økopark. Der får vi også muligheten til å svømme med delfiner,men jeg tror jeg skal vente litt med det til en senere gang. For vi får mest sannsynlig rabatter med skolen en senere gang :-) Skal prøve å bli flinkere til å blogge her nede,men med programmet vi har osv blir det av og til vanskelig. Men lover at d blir mer denne uken!

her er i hvertfall noen bilder jeg tok i går:

Fra terassedøren på soverommet

utrolig herlig her nede!

Trygt fremme

Er alt jeg har å si.

Savner Henrik

Neste stopp; Playa del Carmen!

Da er alt pakket og klart! Vi kjører hjemmefra og mot Oslo i 7-8 tiden kveld. Jeg vet ikke når neste blogginnlegg kommer siden det er mange timers reising. Men jeg skal prøve å komme med ett på tirsdag. Så neste gang vi snakkes er jeg nok i leiligheten vår i Playa!

Wish me luck!

Reisefeberen

Har uteblitt -

Det er kun 3 dager til jeg begynner reisen mot Mexico, og jeg kjenner fremdeles ingen kribling i magen. Det hele har vært så uvirkelig så lenge, men nå er da tiden kommet.  Det har ikke slått meg at på mandagsmorgen vil jeg sitte på et fly mot Playa del Carmen. Noe av grunnen er nok fordi jeg gruer meg til å si farvel til kjæresten. Etter fire måneder sammen føler jeg at vi er i den fasen hvor vi bare blir mer og mer forelsket, og det føles helt feil og skal reise vekk nå. Jeg håper ikke mitt valg vil ødelegge for oss fremover. Men jeg tror og håper vi klarer denne testen. Fire måneder fra hverandre skal gå bra. Fikk for litt siden vite navn og diverse på leiligheten vi skal bo i, og etter å ha sett noen bilder er jeg veldig fornøyd. I hvert fall med bassengområdet.

Så i morgen skal jeg og kjæresten hjem fra Ålesund, hvor han bor i ukene, og jeg skal besøke en av mine beste venner en siste gang før jeg reiser. Senere kommer søsteren min innom, så jeg skal nok rekke å si ha det bra til alle sammen før søndag. Lørdag vil kun inneholde pakking siden jeg er en liten lating og har ikke begynt litt engang. Begynte smålig for noen uker siden, men orket ikke mer. Og søndag er da dagen kommet. På kvelden skal min fantastiske kjæreste kjøre meg til Gardemoen. Jeg må være der til innsjekking 04:30,så det er derfor vi skal kjøre gjennom kvelden og natten.

Får dere reisefeber før dere skal ut og reise?

lander i Mexico om to uker

Rommet mitt ser ikke ut for øyeblikket. Klær,vesker,sko og andre ting ligger strødd overalt. Pakkingen har sånn smålig begynt,men hvordan pakker man for fire måneder? Hvor mye av hvert skal jeg ha med meg,hva kommer jeg til å kjøpe når jeg kommer frem,og hvor mange ubrukelige ting kommer jeg til å pakke ned?

"Heldigvis" for meg så har jeg skrevet opp hele fire sider meg nødvendigheter.

De siste dagene har jeg gjort ferdig småting som er viktige før avreise. Som å skrive ut flybilletten for eksempel. Etter å ha studert den skjønner jeg at jeg må ha med meg mange blader og diverse på flyet. For i følge reiseplanen så tar turen fra Amsterdam ned til Cancun over 11 timer! Det positive er at vi får mye tid til å bli kjent med de andre studentene på flyet. Som bringer meg over til et annet tema. I dag fikk vi vite hvem vi skal bo sammen med i leilighetene. Vi er visst to gutter og to jenter som skal dele vår leilighet. Ikke den mest optimale løsningen for meg. Mest pga at jeg har kjæreste,og for at jeg føler det i bunn og grunn er enklere å bo sammen med jenter. Men vi satser på at det går bra :-)

Reiseplanen ned til Cancun (tiden ser feil ut pga tidsforskjellen)

Som jeg nevnte i forrige innlegg har jeg kjøpt meg ny pc til turen. Den er supersøt!  Virkelig herlig å endelig ha en mini-pc. Den får jo plass overalt. Og det blir jo enkelt å drasse den med seg til skolen eller ned på stranden for eksempel. Og de er jo ikke dyre i det hele tatt.

I morgen er det vaksiner som står for tur - wish me luck!

countdown to Mexico - 27 days

Nå begynner ting å falle på plass og jeg kan endelig senke skuldrene og slappe av. Det har vært litt frem og tilbake angående min studietur,men nå er heldigvis alt under kontroll. Takket være verdens beste pappa. Listen med gjøremål er blitt relativt kortere, og det er nå kun vaksiner som gjenstår. Jeg både gleder meg og gruer meg. Gleder meg til å bo i en leilighet kun 10 minutter fra stranden i Playa del Carmen, gleder meg til alle de nye opplevelsene, gleder meg til late dager på stranden,gleder meg til å treffe en hel del nye mennesker. Men gruer meg til å forlate kjæresten,venner og familie. 4 måneder borte fra alt det kjente kommer til å blir rart,men samtidig veldig spennende. Avreisedato er 31.januar,så det begynner å nærme seg med stormskritt!

Jeg skal prøve å blogge så mye som mulig i Mexico,så legg meg gjerne til som venn om du er interessert i å lese om mine dager i Playa.

Har du studert,eller har planer om å studere i utlandet ?

MONICA HELSET

20 år. Har studert markedsføring og reiselivsledelse i Mexico. + Legg meg til som venn